CARIAN GOOGLE DI TELEFON BIMBIT SEKARANG MEMBERI AMARAN APABILA TAPAK TIDAK BERFUNGSI PADA PERANTI ANDA - TECHCRUNCH - LAIN - 2019

Anonim

Google berada di landasan untuk pertanyaan carian mudah alih untuk mengatasi orang-orang di desktop tahun ini, dan hari ini ia mengambil satu lagi langkah ke depan dalam bagaimana ia akan mengawal pengalaman itu bagi pihak penggunanya - untuk lebih baik atau lebih teruk. Syarikat itu telah mengumumkan bahawa ia kini akan memberi bendera kepada penggunanya apabila laman web yang disenaraikan dalam hasil carian mereka mungkin mempunyai elemen yang tidak akan muncul pada peranti pengguna. Kod tidak disokong hari ini biasanya menghasilkan elemen yang hilang dan skrin kosong.

Untuk menjadi jelas, Google tidak mengatakan bahawa ia akan meninggalkan laman tersebut sama sekali dalam hasil cariannya, atau menghalang anda dari melawat mereka. Tetapi saya mengesyaki banyak laman web yang ditulis dengan kod un-supportable (walaupun sebahagiannya) akan melihat penurunan dalam trafik mereka akibat daripada amaran tersebut.

Inilah caranya. Jika anda menggunakan peranti iOS atau yang menjalankan versi Android yang lebih baru (4.1 atau lebih tinggi) hasilnya akan kelihatan sedikit seperti ini jika anda mendapat tapak berasaskan Flash:

Ini akan memberi kesan awal kepada anda daripada melihat skrin seperti ini apabila anda melihat tapak yang tidak disokong pada peranti anda:

Ini adalah perkembangan yang menarik untuk Google memandangkan beberapa perkara lain.

Yang pertama adalah di sebelah estetik.

Semasa acara pemaju I / O pada bulan Jun, syarikat itu membuat dorongan besar untuk membentangkan bahasa reka bentuk dan etosnya, yang paling ringkas dalam panduan "Bahan Reka Bentuk" tetapi juga meresap melalui pelancaran produk lain sebelum, semasa dan selepas acara tersebut.

Google tidak cuba menjadi Apple per se, tetapi ia berusaha keras untuk menyampaikan ekosistem dan pengalaman yang lebih bersatu dan terkawal. Pengalaman yang lebih baik adalah di mana jenis carian web khusus yang disesuaikan dengan pengguna sesuai dengan sempurna.

Ia juga sesuai dengan perubahan lain yang telah dibuat Google untuk pengalaman carian mudah alih. Pada bulan Jun, sebagai contoh, ia juga mula menandakan "pengalihan yang rosak" - yang menunjukkan apabila pautan carian mungkin menghantar anda ke halaman rumah "dioptimumkan" bukannya ke halaman yang anda mahukan.

Sekali lagi, tanda-tanda ini dalam hasil carian dapat dilihat dengan cara yang sangat menentang. Sesetengah orang mungkin gembira bahawa Google mengurangkan masa klik terbuang. Tetapi ada yang akan ditolak oleh cara Google mahu memimpin anda.

Dan ada yang mempercayai bahawa ia hanya memajukan separa dalam masalah yang lebih besar:

Selaras dengan pengalaman yang lebih kukuh dan lebih bersatu, Google juga menggunakan pengumuman untuk memasangkan lebih banyak penggunaan HMTL5, yang disokong secara universal pada semua peranti, reka bentuk responsif, dan juga dua alat binaan laman webnya sendiri: Web Fundamentals: " sumber curated untuk amalan terbaik moden "; dan Web Starter Kit: "rangka kerja pemula yang menyokong amalan terbaik Web Fundamental daripada kotak."

Ini juga merupakan saat yang digunakan oleh Google untuk memastikan pemaju tidak cuba untuk memilih keluar dari algoritma carian Google.

"Pastikan tidak menghalang perayapan sebarang Googlebot aset halaman (CSS, JavaScript, dan imej) menggunakan robots.txt atau sebaliknya, " tulis Keita Oda, Jurutera Perisian, dan Pierre Far, Penganalisis Trend Webmaster di Google UK, dalam post blog.

"Mampu mengakses fail luaran ini sepenuhnya membantu algoritma kami mengesan konfigurasi reka bentuk web responsif laman web anda dan merawatnya dengan sewajarnya. Anda boleh menggunakan Ambil dan membuat sebagai ciri Google dalam Alat Juruweb untuk menguji bagaimana algoritma pengindeksan kami melihat tapak anda."

Yang kedua adalah lebih langsung dalam perniagaan utama Google, cari.

Hanya pada minggu lalu, kami menerbitkan dokumen yang dibocorkan dari Yelp yang menonjolkan dakwaan bahawa Google sedang mengubah cara hasil carian dibentangkan, dengan pergeseran ke kandungan Google yang fokus kepada pesaingnya.

Itulah hujah lama, tentu saja, tetapi dalam mudah alih kehadiran kompetitif nampaknya lebih akut. Kajian yang diterbitkan baru-baru ini mendapati bahawa saingan terbesar terhadap carian berasaskan pelayar (Google) adalah kebangkitan aplikasi tertentu (seperti Yelp's). Membuat pengalaman penyemak imbas yang lebih berkesan dan kurang penuh sampah boleh menjadi salah satu cara Google boleh memegang kepada penonton di sana.

H / T @adders